newbuz.blogg.se

Däremellan kommer fastan

Publicerad 2015-03-30 19:47:00 i Choklad, Livet, universum och allting,

Fastan närmar sig sitt slut, och sällan har påsken varit så efterlängtad. Maken och jag har nämligen kört en egen variant av fasta under 40 dagar som gått ut på att göra en del livsstilsförändringar och avstå vissa saker. Vi har:
  • ätit vegetariskt (inget kött, ingen fisk, inget som haft puls)
  • handlat ekologiskt (när ett ekologiskt alternativ existerat)
  • inte tittat på tv, film eller slösurfat om kvällarna
  • inte ätit godis
I början av fastan höll vi dessutom igen på kolhydrater, men jag förvandlades snabbt till ett deppmonster som bara ville köra huvudet (mitt eller nån annans) i en betongvägg och kolhydraterna gjorde storstilad comeback. 
 
En dag i veckan har varit fastefri och tillåtit söta utsvävningar, slösurfande och filmtittande - men vegetarianismen har varit konstant bortsett från ett förargligt missöde då jag råkade sätta i mig en bit lufttorkad skinka utan att ens tänka efter. 
 
Fastetiden har på många sätt varit givande. Inte minst det vegetariska ätandet har varit ett uppvaknande för mig. Dels insikten att man kan äta så gott utan att äta djur - men också den något förvånande upptäckten att det är svårt för en vegetarian att bli mätt och nöjd på Västerås restauranger 2015. Choklad-och-film-suget har stundtals plågat mig svårt, och gör faktiskt fortfarande det. Så räkna med en orgie i kalorier och kakao till påsk! Eller, som jag uttryckt det för mina till lika delar förskräckta och fascinerade arbetskamrater:

Det kommer inte att bli vackert...

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Julle

En blogg om livet, universum och allting.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela