newbuz.blogg.se

Grumpy cat

Publicerad 2014-09-05 22:38:00 i Livet, universum och allting,

Den senaste veckan har jag gått omkring som en mörk materia på jobbet - stressad, trött och lättretlig. Varenda sak jag tar i visar sig vara mer problematisk än väntat. Kalendern är fulltecknad och det suger musten ur mig. Så idag, när jag fått ännu en oplanerad uppgift och ställts inför ännu ett problem som måste lösas - men som jag inte har tid att lösa - så visar en kollega en klassisk peppbild som går ut på att allt handlar om "attityden". "Hard work" kan inte ta en ända fram. Så inte heller "knowledge". Det enda som funkar är rätt "Attitude".
 
Min hjärna förmådde inte processa en sådan världsbild, så jag invände med att man inte kommer nånstans överhuvudtaget med en positiv attityd utan "knowledge" och "hard work". Och om jag var tvungen att sätta mina pengar på en person med nån av de tre egenskaperna skulle jag ta den som faktiskt gör något - och inte den som går omkring och är omotiverat skitglad hela tiden.
 
Mina kollegor gav först mig, och sedan varandra en konstig blick och jag förstod att jag hade brutit mot den sociala kodex som påbjuder glatt humör och obotlig optimism.
Misstänker att jag har fel "attitude".
 
"if you trust in yourself…
…and believe in your dreams…
…and follow your star…
…you'll still get beaten by people who spent their time working hard and learning things and weren't so lazy."
 
-Terry Pratchett, Wee free men - 
Okej, så jag har varit lite grumpy cat den här veckan. Men nu är det helg och jag ska skärpa mig till nästa vecka.

Kommentarer

Postat av: Martin

Publicerad 2014-09-06 07:58:18

Det behövs nog en viss attityd för att orka jobba hårt och tillägna sig "knowledge" kontinuerligt över lång tid. Behöver dock inte ha något med glatt humör eller obotlig optimism att göra.

Postat av: Julle

Publicerad 2014-09-06 13:54:57

Martin: Visst är det så. "Rätt" attityd är mycket mer än att gå runt och vara en glad skit. "Rätt" attityd kan lika gärna vara jävlaranamma och en hängivenhet att nå sina mål. Det köper jag fullständigt.
För vissa är dock rätt attityd likvärdigt med att alltid vara glad, positiv och glättig. Oavsett omständigheterna. Det är väl där jag i egenskap av "grumpy cat" kommer på kant med omvärlden och stundtals får känslan av att inte passa in.

Postat av: Hanna

Publicerad 2014-09-06 15:40:40

Att stundtals vara en Grumpy cat är att vara mänsklig, att vara en känslomänniska. Den som alltid är glad, positivt och glättig skrämmer mig!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Julle

En blogg om livet, universum och allting.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela