newbuz.blogg.se

Nya tider

Publicerad 2014-10-05 22:39:00 i Familj, Livet, universum och allting,

Återigen har det varit tyst på bloggen ett tag.
Och återigen beror det inte på att det saknas händelser om vilka vi må berätta. Tvärtom.
Men jag finner mig själv ständigt i ett läge där jag bortprioriterar de saker i livet som jag faktiskt mår som allra bäst av: träning, att skriva, musik, böcker. 
 
Eftersom vi för tillfället har bonusarna på heltid och bara har en bil så blir det långa dagar för oss alla. Klockan ringer halv sex. Klockan sju lämnar vi dem i Hökåsen och sen ska Per och jag komma till jobbet. Väl på plats har jag haft intensiva arbetsdagar - ofta utan fikapauser och med korta luncher eller lunchmöten - och dagen slutar sent. Väl hemma väntar matlagning och plock, grabbarna behöver uppmärksamhet och hjälp med läxor och i slutändan sitter man i soffan och degar, utmattad, otränad och sjukt godissugen. 
 
Saken är den att även detta liv - så olikt det jag levde för två år sedan - har sina beskärda delar av både glädjeämnen och bekymmer. Det händer mycket. Nu i helgen har vi besökt Pers mamma utanför Örebro, plockat några kg svamp och rensat densamma, plockat fönsterlav, bakat kanelbullar, bjudit över äldste bror med barn, varit på bio och mycket annat. Rika dagar då jag häpnat över yngsta bonusens förmåga att lösa talserier, glatts åt mina brorsbarn från Tjeckien (och deras förmåga att mumsa kanelbullar), njutit av fantastiska höstdagar och blivit jublande lycklig över vår framgångsrika svampjakt. Jag stannar ofta upp och tänker på hur väldigt lyckligt lottad jag är.
 
Men ändå saknas något. Min bristande träning börjar ge sig tillkänna, inte bara på midjemåttet utan också i ryggen som förorsakar mig en del smärtor. Att inte läsa böcker eller knappt hinna ögna igenom morgontidningen gör att min hjärna känns lika förslappad och stel som min kropp. Och jag inser att något måste ändras.
 
Jag ska anstränga mig mer för att skapa tid till kroppslig och mental träning - och den välbehövliga reflektion som det är att skriva. Förhoppningsvis kommer det snart att synas här på bloggen.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Julle

En blogg om livet, universum och allting.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela