newbuz.blogg.se

Födelsedag i Tallinns medeltida gränder

Publicerad 2016-09-16 14:30:00 i Livet, universum och allting, Resor och upplevelser,

Tiden fortsätter att rusa. Förrförra helgen var vi i Örebro med kompisar, hälsade på makens familj, åt tapas och övernattade på hotell. Helgen därpå var min födelsedag. Yey! Den tillbringades med en heldag i Tallinn där vi vandrade runt i pittoreska medeltida gränder, fotograferade och fikade.
 
Tallinns medeltida stadskärna är ett UNESCO-världsarv och det är inte svårt att förstå varför. Det var så mycket historia, mysiga gränder, prång, plåttak, slingrande skorstenar och takkupor - och stadsmuren som omslöt alltihop - att man knappt visste var man skulle fästa blicken.
 
 
 
 
 
 
 
Det enda som kan sägas till Tallinns nackdel är att det var väldigt turistifierat. Det kändes stundtals som att det inte fanns nån lokalbefolkning där överhuvudtaget.
 
Andra medeltida stadskärnor som jag vandrat runt i, i t ex Visby eller Prag, har ändå känts "levande" i så måtto att där finns studenter, vanliga matbutiker och lokala restauranger med lokala besökare. Den känslan lyckades jag inte riktigt uppbåda i Tallinn, men så var vi ju bara där en dag och under dygnets ljusa timmar. Jag kan tänka mig att det blir en annan atmosfär på kvällen bland pubar och restauranger.

Kommentarer

Postat av: Hanna

Publicerad 2016-09-19 11:35:30

Fina bilder som vittnar om samma fina citykärna som i Riga. Men där märkte man av lokalbefolkningen mer. Svårt på vissa ställen att göra sig förstådd på engelska osv.

Postat av: Hanna

Publicerad 2016-09-19 11:35:30

Fina bilder som vittnar om samma fina citykärna som i Riga. Men där märkte man av lokalbefolkningen mer. Svårt på vissa ställen att göra sig förstådd på engelska osv.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Julle

En blogg om livet, universum och allting.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela