newbuz.blogg.se

The many lives of...

Publicerad 2013-07-31 19:39:21 i Livet, universum och allting,

Jag har konstaterat tre saker den senaste tiden när jag botaniserat runt i bloggosfären:
1. Jag har fanimej inget tema eller specialintresse
2. Jag har ingen särskild talang
3. Men jag ÄR en smula teatralisk
 
Så jag tänkte mig ett litet experiment.
Ett antal veckor framöver ska jag stjäla ett känt bloggtema, analysera det och sedan göra min egen grej på det.
Jag menar, vem vill inte vara peppig och käck som träningsbloggaren, huslig som mat- och bakningsbloggaren, kreativ som foto-, pyssel- och inredningsbloggaren eller dekadent lyxig som stil- och modebloggaren?
 
Jag tänker mig t ex några av nedanstående varianter:
  • Träningsbloggen
  • Matlagningsbloggen
  • Pysselbloggen
  • Inredningsbloggen
  • Modebloggen
  • Cupcakesbloggen
  • Skönhetsbloggen
  • Fotobloggen
  • Ekonomibloggen
En vecka - ett tema.
Vad tror ni om det?
Är det något tema jag har glömt? (mammabloggen finns inte med, men den kan av naturliga skäl bli jävligt knepig...)
 
Nu är bara frågan... vilket tema ska jag börja med?
 

Kommentarer

Postat av: Lotta

Publicerad 2013-07-31 23:47:03

Kusin, din blogg är ju redan en tränings-/mat-/rese-/litteratur- och ekonomiblogg =) Och det verkar som att du glömt tema reseblogg och litteraturblogg i din lista. Och kattblogg. Och politikblogg. Och sist men inte minst, FB-bloggen aka fan-vad-allt-är-underbart-och-livet-är-en-dans-på-rosor-och-jag-är-så-jävla-lycklig-bloggen ;-) Men det kan säkert vara skoj med tema, jag ser fram emot experimentet =)

Postat av: Anonym

Publicerad 2013-08-01 16:40:37

Hej,

Hoppas det är ok att vara anonym. Hur som helst: här kommer lite kommentarer angående respektive område ("variant").

-Träningsbloggen
Här är det av stor vikt att ämnena i sig är intressanta. Ska folk bänka sig framför datorn och läsa om diverse träningsrelaterade frågor, som i sig kan vara ganska tunga, får det inte bli repetition av samma ämne. Undvik även att stretcha
ut ämnet. Det ska liksom flyta på - som en rockande väg.

-Matlagningsbloggen
Kan du koka ihop något bra så vore det kul. Läsa sådana bloggar samtidigt som man steker sig i sommarsolen är aldrig fel. Undvik dock att smöra in dig i samma ämne. Gör du det blir det trist och folk blir arga - och kokar över.

-Pysselbloggen
Blir det något sådant sticker jag direkt. Orkar inte läsa om massa pyssel - sitter som på nålar när jag låser sådant. Jag är ca 40 år och har fortfarande inte lyckats nysta upp vad som är så kul med pyssel.

-Inredningsbloggen
Här är det lätt att man gör en tavla och plötsligt är allt uppåt väggarna. Jag tycker du ska visa var skåpet ska stå med att INTE ha med något om inredningar. Då blir det rum för andra områden, samt att ämnet i sig inte är på tapeten längre.

-Modebloggen
Många har försökt sko sig på detta ämne genom att blogga om det. Har inte gått så bra (inga klackar i taket direkt. Plus att designen på din blogg inte klär sig för ett sådant ämne.

-Cupcakesbloggen
Nu är inte jag ugn längre, men visst snackar vi bakning etc?

-Skönhetsbloggen
Skulle vara vackert, men känns kallt och osminkat på något sätt. Hoppa över det, men häng inte läpp för det.

-Fotobloggen
En blixtrande ide som jag verkligen gillar. En bra fotoblogg gör att man framkallar egna ideér. Canon helt enkelt.

-Ekonomibloggen
Frågan är vad det tjänar till? Finns redan ett antal och din skulle inte bli kronan på verket. Fast här är jag lite tveksam.
Hmmm... tycker du ska testa - kan ge bra med utdelningar.

mvh/Anonym

Postat av: Julle

Publicerad 2013-08-02 08:29:07

Kusin: hela tema-experimentet är en del av fan-vad-allt-är-underbart-och-livet-är-en-dans-på-rosor-och-jag-är-så-jävla-lycklig-bloggen. Frågan är om jag vågar ta ut svängarna så mycket som jag tänkt mig...

Anonym: Tack för synpunkterna men nu tror jag bestämt att någon har tullat för mycket på muskelsaften igen... I TOLD YOU to go EASY ON THE ROCKY ROAD!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Julle

En blogg om livet, universum och allting.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela